Thursday, August 28, 2008

BlOg VeRsUs AUKU

Salam sejahtera kepada sekalian.

Kebelakangan ini, kami MPP telah digegar dengan satu perkara yang begitu panas sekali. Kami telah diberi satu amaran berkenaan dengan penggunaan blogger.com. Kami diberitahu bahawa kami terpaksa menjaga kandungan dan unsur dalam blog kami ini. Memanglah rasional kami perlu menjaga kandungan dalam blog kami tapi adakah ini bermaksud kami tidak boleh beritahu apa yang wajar dan benar? Adakah itu yang sepatutnya MPP buat? Memberitahu apa yang palsu dan menyimpan segala informasi yang kami tahu? Itukah sepatutnya hidup MPP yang terpaksa berlindung di belakang?

Memanglah tidak dapat dinafikan bahawa kami walaupun MPP pun tertakluk di bawah AUKU. Tetapi adakah apa yang kami beritahu ini semua melanggar peraturan di bawahnya? Apa yang kami beritahu pun semuanya betul. Apakah peranan AUKU sebenarnya? Mengengkang segala kebenaran daripada diketahui? kalau begitu,maka apakah peranan kami sebagai MPP? Kami bukannya melanggar AUKU tapi apa yang kami buat hanya tergeser dengan AUKU secara tidak langsung. Kalau begitu ceritanya, maka apa gunanya MPP? Maka, mungkin apa yang masyarakat kini mengatakan mahasiswa ini lesu adalah bersebab. Diam-diam besi berkarat.

Jika AUKU begitu memainkan peranan yang penting, jadi pastikan semua mahasiswa di UNi manghafal AUKU. Jangan-jangan nanti tiba-tiba dibuang Uni tanpa mengetahui sebabnya.

Sekian.

1 comment:

Anonymous said...

HAhaha...jangan risau.. dalam AUKU xpernah pon disebut bahawa mahasiswa xleh berblog...hahaha...