Thursday, August 14, 2008

AdAkAh ItU dIPaNgGiL KoMiTmEn?

13 Ogos 2008 di bilik depan auditorium telah berlangsungnya satu ceramah atau yang lebih dikenali sesi ramah mesra dengan seorang angkasawan negara iaitu Mejar Dr. Faiz Khaleed. Sesi ini telah dirancang selama 5 hari sahaja dan akhirnya sesi ini juga boleh dikatakan agak berjaya pada akhirnya.

Daripada sesi ini dengan Dr, saya dengan secara langsungnya telah memperoleh banyak ilmu pengetahuan tentang cara hidup dan aplikasi sains dalam pekerjaan sebagai angkasawan. Ilmu yang diperoleh ini juga bolehlah dikatakan agak bernilai sebab tiada banyak orang yang berpeluang menanya soalan dan terus dijawab. Kalau biasa online cari pun, kami kena mencari ilmu yang ingin dipelajari. Itu semuanya mengenai ilmu pengetahuan yang diperoleh secara langsung.

Bagi pengalaman yang diperoleh secara tidak langsung, saya telah mempelajari beberapa aspek. Sebenarnya, program ini kami telah menganggar seramai 200 orang untuk menghadiri sesi tersebut dengan meminta kerjasama daripada setiap JAKMAS untuk mencari orang untuk turun padang. Apa yang mendukacitakan, pada hari tersebut, tiada seorang pun dari JAKMAS yang hadir ke sesi tersebut. Sebelum ini, jika ada apa-apa pertolongan yang diminta daripada JAKMAS, kami tidak pernah menolak dengan menggunakan alasan yang tidak munasabah manakala kami akan cuba menolong dalam asspek yang kami mampu. Tetapi tengok apa yang berlaku pada hari sesi dengan Angkasawan itu? Sudahlah kalau pelajar-pelajar itu ada kelas, takkan seorang AJK JAKMAS pun tiada? Itukah yang dikatakan komitmen? Kalau betul-betul tidak boleh menolong, maka janganlah menjanjikan apa-apa agar kami tidak menaruh apa-apa harapan. Perkara ini telah mengajar saya bahawa apa-apa pun kami perlu lebih bergantung kepada diri sendiri. Pada masa yang sama, perkara ini juga telah mengajar saya bahawa jangan terlalu percaya kepada sesiapa pun.

Bagaimanapun, program ini juga boleh dikatakan agak berjaya dan tidaklah 100% berjaya. Kesulitan yang dihadapi sebelum dan semasa berjalannya sesi ini akhirnya dapat diatasi. Kesimpulannya, segala berjalan dengan lancar.

No comments: